Přibližně třetina podniků v příštích dvou letech očekává radikální změnu – od produktů, které prodávají, až po místo, kde pracují. Zatímco investice do technologií, jako je např. robotika, stále kralují výdajovým plánům, firmy podle průzkumu HSBC začínají čím dál více investovat do spokojenosti a nových dovedností svých zaměstnanců.
Podle průzkumuNavigator: Made for the Future, kterého se zúčastnilo více než 2 500 společností ve 14 zemích a teritoriích, si 34 % decision makerů myslí, že technologické zaměření jejich firmy se během následujících dvou let úplně změní, a dalších 45 % očekává mírnou změnu. Vzhledem k tomu, že se firmy snaží více zaměřit na zákazníka a zvýšit produktivitu, více než polovina (55 %) plánuje větší investice do výzkumu a vývoje.
Téměř stejný počet dotázaných (52 %) plánuje zvýšení výdajů na školení zaměstnanců, 43 % na spokojenost zaměstnanců, více než třetina (34 %) do vybavení a provozu a pouze 29 % do kamenných provozoven a staveb.
„Češi rádi zkoušejí nové technologie a zajímají se o rozšíření svých digitálních dovedností. To představuje velkou příležitost pro jejich zaměstnavatele. Investice do digitálních dovedností a spokojenosti zaměstnanců jsou proto zásadní pro každou společnost, která chce zůstat na trhu konkurenceschopná. Ano, firmy v budoucnu možná nebudou potřebovat tolik lidí co dnes, ale určitě budou chtít, aby tito lidé byli vysoce proškolení a cítili, že se podílejí na dění ve firmách – budou chtít, aby byli ve své práci zdraví a šťastní, jinak se rozhodnou své dovednosti využít jinde,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC Česká republika.
Průzkum HSBC ukazuje, že prostřednictvím zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců a technologických inovací se firmy snaží být efektivnější, ekologičtější a více se zaměřit na zákazníka. Více než polovina (52 %) dotázaných společností plánuje během následujících dvou let více investovat do zlepšení vztahu se zákazníky a 45 % do udržitelnosti svého podnikání. Čtvrtina firem by se ráda stala ekologičtějšími, aby přilákala a udržela talentované pracovníky, a 3 z 10 cítí tlak zákazníků na zlepšení v této oblasti.
Firmy už implementovaly řadu nových technologií, jako jsou např. umělá inteligence (41 %), internet věcí (40 %), nositelná elektronika – tzv. „wearables“ (37 %) nebo rozpoznávání obličeje/obrazu (38 %). Mezi největší výhody těchto technologií patří zvýšení produktivity, zlepšení vztahu se zákazníkem a vyšší kvalita produktů či služeb.
I když 76 % firem věří, že technologie zvýší produktivitu jejich zaměstnanců, a 72 % si myslí, že zlepší jejich spokojenost, 59 % si zároveň uvědomuje, že jich do budoucna bude potřebovat méně. Tři z pěti podniků mají v úmyslu zavést nebo zvýšit flexibilitu pracovních úvazků s cílem zlepšit spokojenost zaměstnanců a lépe vyvážit poměr práce mezi stroji a lidmi.
Pět nejdůležitějších technologií a dovedností, na které by se podniky měly do budoucna zaměřit
Technologie (které podniky označily jako největší příležitost pro
jejich podnikání)
Internet věcí
67 %
Umělá inteligence a strojové učení
60 %
5G technologie
59 %
Robotika
54 %
Rozšířená/virtuální/smíšená realita
54 %
Dovednosti (které budou podniky hledat v příštích 1–2 letech
u svých zaměstnanců)
Inovace
31 %
Technologické znalosti a porozumění podnikovým technologiím
26 %
Vztah se zákazníkem
24 %
Výzkum a rozvoj
21 %
Kybernetická bezpečnost
20 %
______________________________________________________________________________O průzkumuNavigator: Made for the Future je průzkum zadaný společností HSBC a provedený společností Kantar. V květnu 2019 se průzkumu zúčastnilo přes 2 500 podniků s obratem okolo 5 milionů USD ze 14 klíčových trhů po celém světě včetně Austrálie, Kanady, pevninské Číny, Francie, Německa, Hongkongu, Indie, Indonésie, Malajsie, Mexika, Singapuru, Spojených arabských emirátů, Velké Británie, USA.Respondenti průzkumu byli klíčoví činitelé s rozhodovací pravomocí a ti, kteří významně přispěli k rozhodování o strategickém směřování jejich společnosti. Průzkum měří sentiment a očekávání podniků v blízké až střednědobé budoucnosti a zahrnuje výhled podnikání, budoucnost podnikání z hlediska příležitostí a hrozeb, investiční priority a změny předpokládané v budoucnosti; stejně jako obchodní inovace a pracovní síla, udržitelnost a faktor úspěchu pro budoucnost.HSBC Holdings plcHSBC Holdings plc, mateřská společnost HSBC Group, má sídlo v Londýně. Společnost HSBC nabízí zákazníkům po celém světě své služby prostřednictvím přibližně 3 900 poboček v 67 zemích a teritoriích v těchto geografických oblastech: v Evropě, Asii, Severní Americe, Latinské Americe, na Středním východě a v severní Africe. Její aktiva ve výši 2 652 miliardy dolarů (údaje k 31. březnu 2018) činí z HSBC jednu z největších světových bankovních a finančních institucí. HSBC působí v České republice od roku 1997. HSBC France – pobočka Praha se zaměřuje na služby pro mezinárodní společnosti, které mají obchodní aktivity v České republice, a na pomoc českým podnikům při jejich mezinárodní expanzi.