Havas

Potenciál pro telemedicínu je v ČR vysoký. Nově dostupná je i pro pacienty s migrénou


Telemedicína proniká do dalších oblastí medicíny. Nabízí rychlý přístup k vytíženým odborníkům s využitím informačních a komunikačních technologií. Často jen za pomoci počítače, telefonu nebo tabletu. Péče o pacienty na dálku pomáhá překonat vzdálenosti, šetří čas a zlepšuje přístup ke specializované péči. V době pandemie navíc chrání životy pacientů i lékařů.1,2 V České republice začíná nově fungovat i v péči o pacienty s migrénou. Nabízí online konzultace i objednání ke specialistovi.

Telemedicína se vyvíjí už 40 let a je v ní i naše budoucnost. Pandemie koronaviru její potřebu jen zvýšila.2 „Využití komunikačních technologií šetří vzácný čas lékařů a sester, pomáhá prevenci, včasné diagnostice a koordinaci léčby. Využívá se dnes také u chronických pacientů, jako jsou lidé s migrénou – ti s ní často bojují celý produktivní život. I jim teď bude telemedicína pomáhat,“ říká neurolog MUDr. Tomáš Nežádal, Ph.D., předseda Czech Headache Society a vedoucí specializovaného centra pro diagnostiku a léčbu bolestí hlavy v Praze.

Online konzultace šetří čas a jsou dostupné všem

Na platformě ulekare.cz vznikla nová specializovaná poradna pro lidi s migrénou. Nabízí online konzultace se specialisty na bolesti hlavy – bez objednání, dlouhé čekací doby, aniž by museli odejít z domova nebo práce. Pacienti se mohou zdarma zeptat odborníka na vše, co je v souvislosti s migrénou trápí – dotazy zodpoví do 48 hodin. Pokud navíc doporučí osobní návštěvu lékaře, sestřička zajistí objednání poblíž bydliště pacienta. Online poradna je dostupná na www.linkaomigrene.cz. Pomoc zde najdou pacienti, kteří už migrénu diagnostikovanou mají, ale i ti, kterým ještě potvrzena nebyla.

„Najít vhodnou léčbu migrény je někdy zdlouhavé, možností je ale dnes již hodně i pro těžké pacienty – je potřeba se nevzdávat. Důležité je být v péči správného lékaře – tím může být neurolog, praktik nebo specializované centrum. Telemedicína umí s tímhle pomoci. Odborník online poradí nebo poskytne druhý názor u komplikovaných případů. Online poradna ale slouží i jako rozcestník – zdravotní stav pacienta je posouzen odborníkem, který ho může doporučit k nejvhodnějšímu specialistovi,“ vysvětluje MUDr. Tomáš Nežádal, Ph.D.

Některé návštěvy lékaře může nahradit telemedicína

V České republice jdeme k lékaři průměrně osmkrát za rok. To je v porovnání s ostatními zeměmi EU jedno z nejvyšších čísel. Oproti tomu například skandinávské země nebo Řecko si vystačí se 3–4 návštěvami ročně.3„Potenciál pro přesun některých zdravotních kontaktů do virtuálního prostoru v ČR rozhodně je. Online poradna pro pacienty s migrénou je další krok, jak dostat specializovanou péči blíže k lidem, kteří ji potřebují,“ říká MUDr. Tomáš Nežádal, Ph.D.

Pacienti nemusí cestovat a brát si volno z práce

Dle výzkumu American Headache Society* je telemedicína pacienty s migrénou hodnocena pozitivně. Vzdálené konzultace vykazovaly u pacientů zapojených do výzkumu dokonce vyšší spokojenost než ty osobní. Zásadní roli hrála skutečnost, že nemusí k lékaři cestovat a brát si volno z práce.4 „Péče o pacienty s migrénou může být pomocí telemedicíny velmi efektivní. Nesmíme ale zapomínat, že každý pacient, který zatím nemá diagnózu potvrzenou, musí absolvovat vyšetření v ordinaci lékaře. Hlavním cílem je vyloučit jiné příčiny bolestí hlavy, jako je například poranění nebo nádorové onemocnění,“ zdůrazňuje MUDr. Tomáš Nežádal, Ph.D. Online péče pro pacienty s migrénou je dostupná na www.linkaomigrene.cz.

O migréně

Migréna je závažné neurologické onemocnění – trpí jí každý desátý.5 Nejedná se pouze o bolest hlavy, ale o sérii dalších příznaků, které mohou pacienta zcela paralyzovat. Nejčastěji se můžeme setkat s pulzující bolestí hlavy, nevolností, citlivostí na světlo a zvuky, komplexní únavou a zvracením.6 Je zásadní, aby lidé s migrénou byli v péči odborníka, který dokáže migrénu správně diagnostikovat a nabídnout jim nejvhodnější léčbu. V současné době je po celé České republice již 31 specializovaných center, která nabízejí léčbu především pro pacienty se středně těžkou a těžkou migrénou.

Zdroje:

  1. Everyday Health. Your Guide to Telemedicine [online]. [Cit. 18. 2. 2021]. Dostupné z: https://www.everydayhealth.com/healthy-living/your-everyday-guide-to-telemedicine
  2. Telemedicine – benefits and advantages [online]. [Cit. 18. 2. 2021]. Dostupné z:https://www.healthline.com/health/telemedicine-benefits-and-advantages
  3. OECD data. Doctor’s consultation [online]. [Cit. 18. 2. 2021] Dostupné z: https://data.oecd.org/healthcare/doctors-consultations.htm
  4. American Headache Society. Telemedicine in The Age of COVID-19 Pandemic [online]. [Cit. 18. 2. 2021]. Dostupné z: https://americanheadachesociety.org/news/telemedicine-covid-19/
  5. National Institute of Neurological Disorders and Strokes. Migraine Information [online]. [cit. 8. 3. 2020]. Dostupné z: https://www.ninds.nih.gov/Disorders/All-Disorders/Migraine-Information-Page
  6. Charles A. The evolution of a migraine attack: a review of recent evidence. Headache. 2013; 53(2): 413–419.

*Výzkum American Headache Society srovnával dvě skupiny pacientů s migrénou: pacienty, kteří byli v péči odborníka skrze telemedicínu, a pacienty, kteří docházeli na osobní konzultace. Doba konzultací: 1 rok. Počet pacientů: 30

KONTAKTY


Kristýna Hudeová
kristyna.hudeova@havaspr.com
727 818 975

Kontaktujte nás


Chcete poptat naše služby nebo zjistit více informací?

Kontaktujte nás

TALENT


Vzlétněte s námi ve Foru Karlín!
verimsi@havas.cz


Look for "Advertisement" for example, to find a response
Stiskněte klávesu Enter pro vyhledávání
Havas