Boj proti nadprodukci: přechod k šetrnosti
V dobách ekonomické nejistoty se čím dál více spotřebitelů přiklání k šetrnosti. Rozpočty domácností se v době pandemie zmenšují a přeprodej věcí, které nám leží doma, tak dává ještě větší smysl. A to se netýká jen módy.
Podíl spotřebitelů, kteří se cítí více spojeni se značkami bojujícími proti masové spotřebě
IKEA zahajuje iniciativu „BuyBack“ – přeprodej nábytku
IKEA brzy začne prodávat použité verze svých bestsellerů. Švédský gigant zahájí globální program zpětného odkupu nechtěného nábytku, tzv. „BuyBack“ s cílem zabránit nadměrné spotřebě. Za přeprodaný nábytek obdrží zákazníci poukaz na další nákup.
Tato iniciativa s názvem „BuyBack“ bude před letošním Black Friday odstartována v 27 zemích včetně Velké Británie, Austrálie, Kanady, Francie, Německa, Itálie a Japonska.
„Akcí ‚BuyBack‘ podporujeme naše zákazníky na cestě k udržitelnému životu, který je pro ně tímto přístupnější a jednodušší. IKEA se postaví po jejich boku proti nadměrné spotřebě v období Black Friday letos, ale i v nadcházejících letech,“ uvedla společnost v tiskové zprávě. Během posledního roku se Ikea zavázala, že bude podporovat udržitelnost a ekologicky šetrnou spotřebu. Black Friday se naopak stal protikladem udržitelného podnikání.
Značka Levi’s nabízí nové služby: móda z druhé ruky a výkup oblečení
Ve Spojených státech zavádí značka Levi’s program módy z druhé ruky, tzv. second-hand, a zpětného odkupu zboží, „buy-back“. Cílem je uzavřít životní cyklus svých odolných džínových produktů s důrazem na udržitelnost. Prostřednictvím této nejnovější služby nabídne značka 15 až 25 dolarů za džínové oděvy, které lze umístit přímo na její online platformu pro další prodej. Za více opotřebované zboží obdrží zákazník poukaz v hodnotě 5 dolarů, které lze uplatnit při budoucích nákupech.
Gucci – další luxusní značka je na prodejní platformě TheRealReal
Společnost Gucci oznámila partnerství s luxusním serverem The RealReal. Do konce roku bude mít prodejní platforma na svém webu specializovaný portál pro produkty Gucci.
Některé z nich budou odesílat zákazníci The RealReal a některé dodá společnost Gucci – ta poskytne produkty používané pro focení, které se nikdy neprodaly. Gucci je, po Stelle McCartney a Burberry, další luxusní značkou, která má podepsat smlouvu s The RealReal. Je také důkazem toho, že luxusní společnosti neignorují vzkvétající trh s módou z druhé ruky.
H&M spouští recyklační stroj na oblečení
Ve Stockholmu si mohou zákazníci H&M nechat své staré oblečení přeměnit na zcela nový kousek. Díky recyklačnímu stroji „Looop“ trvá jen několik hodin, než se staré oblečení přemění ve zbrusu nové.
Looop používá specifickou techniku, která rozebírá a znovu skládá staré oděvy. Ty se vyčistí a roztrhají na vlákna, ze kterých se nakonec upletou nové módní kousky. Stroj je předváděn veřejnosti, aby je motivoval k recyklaci oblečení. Looop je nejnovější iniciativou H&M a důkazem toho, že recyklace oděvů funguje. Je součástí ambice skupiny H&M stát se do roku 2040 klimaticky prospěšnou.
Polští prodejci omezují plýtvání jídlem
Podle studie OSN se třetina všech celosvětově vyprodukovaných potravin vyhodí – to představuje více než miliardu tun odpadu po celém světě. Od roku 2016 si mobilní aplikace Too Good to Go klade za cíl toto plýtvání omezit, a to propojením uživatelů s místními restauracemi a obchody, které prodávají své nespotřebované jídlo za mnohem nižší cenu.
Jako součást nejnovější kampaně v Polsku spolupracuje Too Good to Go se společnostmi Carrefour, Makro, Natura, Pizza Hut nebo Starbucks, které se rozhodly částečně zakrýt svá loga v sociálních médiích. Kampaň podpořila také řada místních influencerů, kteří na svých profilech zveřejnili z jedné třetiny „zakryté“ fotografie jako součást hnutí proti plýtvání potravinami.