Svět podle Amazonu


Amazon pokračuje v neúprosné expanzi po celém světě. Znají ho všichni maloobchodníci. Jeho neuvěřitelná logistická a finanční síla i jeho technologický pokrok mění podobu distribuce na celém světě.


Sdílejte:

Amazon spouští svou online lékárnu

Amazon oznámil, že bude prodávat a dodávat léky na předpis na své nové platformě Amazon Pharmacy. Není to nic překvapivého, gigant ze Seattlu v posledních letech pomalu vstupuje do farmaceutického sektoru a tiše sbírá schválení a licence, aby se mohl stát velkoobchodním distributorem léků. Již roce 2018 koupil Amazon společnost PillPack, start-up, který dodává léky na předpis v předem tříděných baleních. Zprovozněním Amazon Pharmacy zvýší konkurenci na trhu a ohrozí maloobchodníky s léky na předpis. Online lékárna Amazonu slibuje, že pro ni bude „zákazník na prvním místě“, tzn. zákazníci budou moci porovnávat ceny pro pojištěné i nepojištěné a budou mít přístup k lékárníkům 24 hodin denně a sedm dní v týdnu prostřednictvím vyhrazené zákaznické linky (týká se trhu USA). Členové Prime programu bez pojištění budou mít až 80% slevu na generické léky a 40% slevu na „značkové“ léky. Amazon tak opět láká zákazníky atraktivními slevami a nadstandardními službami, aby vstoupili do ekosystému Prime.

Amazon představil svou první doručovací elektrododávku

Svou první doručovací dodávku s elektrickým pohonem vyvinul Amazon ve spolupráci se start-upem Rivian EV. Očekává, že do roku 2022 bude mít takových dodávek 10 000. „Spojili jsme technologii Rivianu s našimi znalostmi logistiky zásilkových služeb a výsledkem je to, co zde vidíte – budoucnost doručování na posledním úseku,“ uvedl Ross Rachey, ředitel globální flotily Amazonu, na blogu společnosti. Rivian je nováčkem v odvětví elektrických vozidel, přesto si zajistil obrovské investice od velkých hráčů včetně Amazonu, který byl největším investorem v únoru 2019, kdy se na financování sebraly fondy ve výši 700 milionů dolarů, a v červnu 2020 se zapojil do dalšího kola financování, kdy investice dosáhly výše 2,5 miliardy dolarů. Jeff Bezos jako vždy investuje peníze do společností, které Amazonu umožňují posílit logistiku a zlepšit zákaznickou zkušenost.

Amazon Shopper Panel odměňuje zákazníky za jejich data mimo Amazon

Se svým novým programem nabízí Amazon finanční odměny pro spotřebitele za informace o tom, co nakupují mimo amazon.com, a za vyplňování krátkých dotazníků. Spotřebitelé získají odměnu 10 dolarů za sdílení 10 účtenek měsíčně za nákupy v obchodech s potravinami, obchodních domech, drogeriích, kinech, zábavních parcích a restauracích. Program je v současné době jen pro pozvané a je dostupný pouze pro americké spotřebitele. Data by měla být použita ke zlepšení výběru produktů na amazon.com a trhu Whole Food, stejně jako k vylepšení výběru obsahu na Amazon Prime Video apod. Amazon také uvedl, že shromážděná data by mohla být použita k analýze vztahu mezi reklamami a nákupy produktů. Takové shromažďování údajů by mohlo čelit antimonopolním poplatkům v rámci praxe v EU.

Amazon získal povolení od FAA k doručování balíčků pomocí dronů v USA

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) schválil maloobchodníka jako „leteckého dopravce“, čímž otevřel Amazonu cestu k zahájení testování letů komerčních dronů schopných dodávat zásilky. Jeff Bezos mluví o dodávkách pomocí dronů už od roku 2013 a jeho vize by se mohla konečně stát realitou. Společnost bude muset agentuře předložit podklady o bezpečnosti provozu. Amazon je po UPS a Alphabet’s Wing další společností, která obdržela certifikaci FAA. Budoucnost zasílání pomocí dronů bude do značné míry záviset na právních předpisech, které ve většině zemí po celém světě chybí. (Další informace najdete v článku Drony: od hračky po nástroj).

Amazon otevírá svůj první kamenný obchod Amazon Fresh

V polovině září 2020 byl otevřen první kamenný obchod Amazon Fresh ve Woodlandu v Kalifornii. Vpád Amazonu na toto offline pole slibuje přinést zákazníkům hladký zážitek z nakupování potravin v kamenném obchodě i online. „Uvedením nového obchodu jsme využili desítek let zkušeností s provozem v Amazonu, abychom všem poskytli trvale nízké ceny a členům Prime dokonce bezplatné doručení potravin ve stejný den,“ říká Jeff Helbling, viceprezident Amazon Fresh Stores. Formáty jako Amazon Fresh, Amazon Go, Amazon Go Grocery umožňují Amazonu rozšiřovat své působení a uspokojit potřeby téměř každého v klíčových oblastech.

V prodejně jsou k dispozici zařízení Amazon Echo Show, která pomáhají nakupujícím najít produkty v regálech. Kromě tradičních nákupních košíků mohou využívat nový Amazon Dash Cart, který jim umožňuje přeskočit frontu u pokladny. Zákazníci se přihlásí pomocí QR kódu z aplikace Amazon, umístí tašky do nákupního košíku a projdou vyhrazeným pruhem. Platba je automaticky dokončena pomocí algoritmů počítačového vidění a propojení se senzory. Ti, kdo nakoupili online, si mohou vyzvednout svou objednávku u pokladny, a to nejen potraviny, ale i další zboží z amazon.com. Zákazníci zde také mohou vracet produkty zakoupené online, aniž by je museli znovu balit.

 

Amazon otevře první „dark store“ Whole Foods v Brooklynu

Amazon představuje svůj zbrusu nový maloobchodní koncept Whole Foods – obchod, který bude přístupný pouze online. Nový e-shop Whole Foods v Brooklynu bude pověřen plněním online objednávek potravin pro zákazníky z okolí. Pro Amazon se dodávky potravin staly předmětem zájmu, protože jsou i nadále jedním z nejrychleji rostoucích odvětví z mnoha aktivit společnosti. Meziroční hodnota internetového prodeje potravin na Amazonu se ve druhém čtvrtletí ve Spojených státech ztrojnásobila. Možnosti využít více prodejních kanálů, včetně vyzvednutí na ulici, během pandemie vzkvétaly a uspořádání brooklynského „dark store“ je důkazem, že Amazon sází na to, že tento typ nákupního chování bude přetrvávat.

Mobilní aplikace Amazon spouští obchod s luxusními značkami

V USA umožňuje Amazon uživatelům Prime nakoupit v mobilní aplikaci luxusní značky. První a prozatím jedinou, která zde otevřela svůj „obchod“, je Oscar de la Renta. Přidání luxusního zážitku do mobilní aplikace není náhoda, spuštění služby je postaveno na informacích od spotřebitelů. Christine Beauchamp, prezidentka Amazon Fashion, vysvětluje: „Mobilní nakupování je pro naše zákazníky neuvěřitelně důležité. Zjistili jsme, že typický zákazník zajímající se na Amazonu o módu v drtivé většině nakupuje právě v mobilním prostředí. Proto jsme luxusní značky do mobilní aplikace zapojili.“ Amazon doufá, že nejlepší módní značky naláká na poutavý nákupní zážitek inspirovaný miniprogramy WeChat. Nejpůsobivější inovací je funkce „zobrazení ve 360°“. Ta umožňuje zákazníkům vizualizovat, jak by položka vypadala na různých postavách – možné řešení pro jeden z největších problémů při nákupu online: velikost. Jako největší prodejce oděvů v USA trpí Amazon předsudky o rychlé módě a špatnými zkušenostmi s nakupováním online. Sekce pro luxusní značky by mohla umožnit značkám, jako je Nike, která prodej na Amazonu zastavila v roce 2019, získat lepší kontrolu nad svým prostorem na platformě.

Amazon rozvíjí inovace v módním průmyslu

Topmodelka Heidi Klum, bývalá hosteska módní reality show „Project Runway“, nedávno spustila novou show „Making the Cut“ vysílanou na Amazon Prime Video, která umožní divákům nakupovat outfity z pořadu. Dvanáct designérů bude v show soutěžit o šanci uvést na trh svou značku a k tomu vyhrát 1 milion dolarů. V každé epizodě dostanou soutěžící úkoly a vítězné outfity se budou prodávat na Amazonu hned po vysílání konkrétního dílu. Partnerství mezi Amazonem a Heidi Klum není žádná náhoda. Amazon Studios má od počátku dva cíle: nalákat zákazníky, aby se stali členy Prime, a zvýšit návštěvnost a prodeje na svých webových stránkách.

„Making the Cut“ je první originální show Amazonu, která kombinuje dvě významná odvětví – maloobchod a zábavu – a mohla by prošlapat cestu dalším pořadům, které prolínají e-commerce a produkci televizních pořadů. Podle společnosti eMarketer činily oděvy a doplňky v roce 2019 29 % internetového prodeje Amazonu v USA. Většina těchto prodejů ale zahrnuje běžné značky a obr ze Seattlu usiluje o to, dostat se k luxusnější módě. Spolu se svou luxusní módní platformou VRSNL by show Making the Cut mohla Amazonu pomoci získat dominantní pozici v módním odvětví.

 

Alexa jako herní parťák pro děti

Loni v únoru, během newyorského veletrhu s hračkami, představil KidKraft svou „Alexa 2-in-1 Kitchen and Market“: dětskou kuchyňku a obchod s potravinami s hlasovým asistentem od Amazonu v hodnotě 300 dolarů, nabízející tipy pro vaření, nákupní asistenci a mnohem víc. Herní sada se bude prodávat na Amazonu příští rok a nebude zahrnovat samotnou Alexu. Reproduktor Echo Smart by byl určen pro rodiče a byl by umístěn uprostřed dřevěné kuchyňky. Alexa pomocí technologie Bluetooth a RFID senzorů s čipy v hračkách, nádobí a dětské „kreditní“ kartě pozná, které potraviny na hraní děti kupují nebo vaří. Alexa upozorní děti, když je jídlo hotové, a vypráví vtipy o zelenině, kterou děti kupují… Herní sada je také naprogramována s různými hrami, které Alexa umí hrát. Amazon propaguje Alexu do každé místnosti v domácnosti a nyní se snaží dokázat, že jejich produkty jsou vhodné pro rodiny.

Go Grocery – pětkrát větší Amazon Go

Dva roky po otevření prvního Amazon Go uvedl maloobchodní gigant 25. února 2020 v Seattlu nový a větší formát – Amazon Go Grocery. Rozšiřuje tak svůj obchodu bez pokladny „Just Walk Out“ ze samoobsluhy na kompletní supermarket. Obchod Go Grocery je pětkrát větší než obchod Go a obsahuje 5 000 produktů. Přesto zástupci Amazonu trvají na tom, že se nejedná o větší Amazon Go, ale o zcela nový formát. Zaměřuje se na obytné oblasti s vysokou hustotou obyvatel a nabízí širokou škálu čerstvých produktů, bio zeleniny, čerstvého pečiva, mléčných produktů a čerstvého baleného masa. Nabízí také výběr mražených potravin, zboží pro domácnost a krmiva pro domácí mazlíčky. Otevření Go Grocery potvrzuje ambici Amazonu dominovat trhu s potravinami. Akvizice Whole Foods v roce 2017 byla prvním klíčovým krokem k rozšíření na území USA a zásobování obchodů Go. Není divu, že supermarket Go Grocery nabízí značku Whole Foods 365. Pokud Amazon splní příslib zavedení checkout-free technologie do supermarketů s rozlohou 10 400 čtverečních stop, Walmart a Target budou mít důvod k obavám.

Amazon míří do luxusního průmyslu

Prostřednictvím své dceřiné společnosti Zappos spustil Amazon v září 2019 v největším utajení novou online nákupní platformu zaměřenou na luxusní zboží – VRSNL (vyslovuje se „versional“), která byla nedávno odtajněna. Podle svých internetových stránek se VRSNL „vyznačuje pečlivě vybraným a neustále se vyvíjejícím seznamem návrhářů, který zahrnuje luxusní, současné a streetwear značky“. Platforma prozatím nabízí 36 značek včetně Gucci, Bottega Veneta, Rick Owens, Adidas Special Collections a měla by být oficiálně spuštěna v nadcházejících týdnech. Online platforma je daleko od standardů Amazonu: kurátorství extravagantních značek, sofistikovaný design, styl Net-a-Porter, redakční obsah se sekcí „The Remix“, která sdílí historii značek. Vytvoření tohoto luxusního segmentu vyvolává otázky ohledně ambice Amazonu v tomto odvětví. Nike ukončila prodej na Amazonu a LVMH odjakživa tvrdil, že nebude s prodejcem spolupracovat. Platforma VRSNL by mohla být pokusem zvýšit atraktivitu Amazonu a i vzhledem k logistickým kapacitám a datům o zákaznících by mohla vážně konkurovat luxusním maloobchodníkům, jako je Farfetch. VRSNL již nabízí dopravu na další pracovní den zdarma.

Amazon aktualizuje hlas Alexy, aby lépe reprezentoval značky

Amazon představil novou funkci pro svou hlasovou technologii Alexa s názvem „Brand Voice“. Nová funkce může být použita k vytvoření jedinečných hlasů, které by lépe odrážely osobnosti značek. Nová funkce přichází prostřednictvím Amazon Polly, části Amazon Web Services (AWS), která přeměňuje text na lidskou řeč. „Brand Voice“ pomůže klientům navrhnout vlastní hlas pro svou značku a lépe komunikovat s uživateli, mimo jiné je povzbudit k vyzkoušení interakce s hlasem značky. Jednou z prvních značek, která již používá značkový hlas na Alexe, je KFC Kanada, jejíž hlas je navržený tak, aby zněl jako plukovník Sanders. Kanadští spotřebitelé si mohou povídat s legendárním zakladatelem, smát se vtipům o kuřatech, zahrát si vědomostní hru Colonel Quiz a samozřejmě si objednat nějaké jídlo z KFC. KFC je pouze jednou z velkých značek vyvíjejících strategie zvukového brandingu, jelikož spotřebitelé jsou stále častěji vystaveni hlasovým zprávám mimo hlavní mediální kanály, jako je televize nebo tisk.

Amazon získává stále více příjmů z reklamy a reklamní segment nyní patří mezi nejdynamičtější sektory. Společnost vykázala za čtvrté čtvrtletí 2019 čistý obrat ve výši 4,8 miliardy dolarů jen v oblasti reklamních aktivit, čímž se roční příjmy společnosti z reklamy v roce 2019 zvýšily na 14,1 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o 39 %. Facebook i Google se obávají Amazonu a jeho neuvěřitelné úderné síly: data shromážděná v průběhu let představují pro Amazon silné reklamní zbraně, pokud jde o cílení a prosazování doporučení.

Amazon pokračuje ve svém tažení v maloobchodním průmyslu a v USA již na třetí příčce pomyslných stupňů vítězů nahradil jiného maloobchodníka, společnost Kroger.

 

Chcete-li se dozvědět víc o tom, jak se Amazon stal jednou z nejhodnotnějších značek na světě a kam až může dojít, objednejte si zdarma vydání knihy „How Amazon preempts the future“ na hcommerce@havasvillage.cz.

 

Photo/image credits: Amazon.com


Sdílejte:
h/commerce

Rychlé uvedení na trh bylo pro společnost Zalando zásadní

Zalando Lounge
h/commerce

Svět podle Amazonu

h/commerce

Alibaba – sofistikovaný ekosystém

h/commerce

Povědomí o uhlíkové stopě mění naše priority

h/commerce

Nejnovější trend v retailu – nakupovatelný obsah

h/commerce

Boj proti nadprodukci: přechod k šetrnosti


Zadejte např. "Havas Prague" a hledejte ve výsledcích.
Stiskněte klávesu Enter pro vyhledávání