Nákup místních produktů drží nad vodou lokální dodavatele
Spotřebitelé v Evropě čím dál častěji preferují místní produkty, aby podpořili národní ekonomiku.
Během lockdownu provedl tým h/commerce spotřebitelský průzkum ve Francii, Itálii a Belgii. Výsledky průzkumu jasně ukazují, že tamní spotřebitelé stále více vyhledávají místní značky a produkty, aby v tomto těžkém období pozvedli národní trh a místní ekonomiku a pomohli jim tak čelit krizi a přežít.
Z farmy do košíku a přímo do lednice
Kvůli pandemii a karanténě se výrazně mění způsoby, kterými spotřebitelé nakupují potraviny. Zemědělci dodávající zboží přímo spotřebitelům by tak mohli narušit zaběhnuté zvyklosti potravinového sektoru. Zemědělci proto stále více přehodnocují své obchodní modely tak, aby zahrnovaly dodávku jejich produktů přímo spotřebitelům. Ukazuje se totiž, že prodejci, kteří to tak dělají již roky, mají zvýšenou poptávku od spotřebitelů, kteří jsou kvůli pandemii doma.
Výzkum YouGov provedený ve Spojeném království zjistil, že od propuknutí pandemie covidu-19 si celé 3 miliony lidí poprvé objednaly zeleninu nebo jiné výrobky přímo od farmáře.
Ve Francii se velmi brzy po uzavření trhů na internetu rozrostla poptávka spotřebitelů po čerstvých produktech. The Drives fermier představuje systém, který umožňuje lidem objednávat přímo z místních farem a který od začátku krize nabyl na popularitě v mnoha regionech.
Známý francouzský velkoobchodní trh s čerstvými potravinami Rungis se zavázal poskytovat Pařížanům čerstvé produkty. Tento trh se v minulosti zaměřoval hlavně na kulinářské profesionály z restaurací a jídelen. Protože je ale jejich činnost zásadně omezená, rozhodl se Rungis ve spolupráci s regionem Ile de France dodávat produkty přímo spotřebitelům. Pomohl tak zemědělcům z okolí Paříže najít odbyt pro jejich produkty.
Pařížští spotřebitelé si nyní mohou čerstvé výrobky koupit online a nechat si je doručit do svých domovů prostřednictvím bezkontaktního dodání, které je v souladu s hygienickými opatřeními.
Místní dodavatelé potřebují naši pomoc
Pinduoduo je jednou z čínských internetových platforem pro obchodování se zemědělskými produkty. Aby uspokojila poptávku svých uživatelů po čerstvých produktech, spustila společnost specializovaný kanál Help the Farmers. Ten lidem v oblastech postižených chudobou poskytuje možnosti nákupu čerstvých zemědělských produktů přímo od farmářů.
Společnost Pinduoduo poskytla prostřednictvím vyhrazeného kanálu 280 000 zemědělských produktů a dnes tato iniciativa pokrývá téměř 400 zemědělských oblastí v Číně.
V loňském roce zahájila společnost Alibaba svou venkovskou iniciativu s živým vysíláním na Taobao live. Během pandemie společnost tuto iniciativu vylepšila a stanovila si cíl poskytnout 200 000 farmářům možnost prodeje produktů prostřednictvím živého přenosu.
Dále Alibaba zahájila program Rural Support, který nabízí farmářům postiženým pandemií bezplatnou registraci a podporu dodavatelského řetězce.
Norský řetězec supermarketů MENY oznámil plán pomáhat během krize místním dodavatelům potravin kvůli obavám, že by mnoho z nich mohlo zkrachovat. Generální ředitel společnosti Meny Vegard Kjuus uvedl: „Místní výrobci potravin jsou důležití pro místní pracoviště, potravinovou kulturu a inovace v potravinářském průmyslu. Nabídka místních potravin nikdy nebyla větší. Nyní musíme udělat vše, co je v našich silách, abychom zajistili přežití místních dodavatelů v koronakrizi.“ Řetězec supermarketů také oznámil záměr poskytnout těmto výrobcům 10 % z příjmů z prodeje.
Dánská společnost Salling Group, která vlastní supermarkety Netto, oznámila tento týden podporu v hodnotě 500 milionů dánských korun malým a středně velkým místním dodavatelům. Iniciativa si klade za cíl poskytnout dodavatelům okamžitou hotovost, aby mohli řídit své podnikání během krize.