Povědomí o uhlíkové stopě mění naše priority
Během pandemie měli někteří spotřebitelé čas se zamyslet nad tím, jaký má jejich nákupní chování vliv na životní prostředí. Firmy a značky, které chtějí získat konkurenční výhodu, by měly vyvíjející se očekávání brát v úvahu při úvahách o směřování svého podnikání.
Supermarkety a diskontní řetězce lákají každý týden zákazníky řadou slevových akcí. Ne tak německý diskontní řetězec Penny, spadající pod Rewe group. Penny zobrazuje „skutečné ceny“ svých produktů včetně nákladů na ochranu životního prostředí souvisejících s jejich výrobou.
Ukazuje tak příklady maloobchodních cen za kilogram osmi masově produkovaných potravin, jako jsou jablka, brambory nebo sýr gouda. Tyto ceny by se musely zvýšit o 62 %, pokud by zahrnovaly environmentální náklady výroby: emise CO2 z dopravy nebo kontaminace vody a půdy z hnojiv. U pokladny platí nakonec zákazníci samozřejmě ceny běžné, ale „skutečné ceny“, vypočítané vědci z univerzity v Augsburgu, jim mají pomoci pochopit, jaké dlouhodobé následky mají jednotlivé produkty na zdraví planety.
Zobrazování „skutečné ceny“ prostřednictvím dvojitého označování cen má spotřebitelům ukázat skutečné náklady na potraviny
Přehled výpočtů skutečných nákladů provedených univerzitou v Augsburgu
Podobný koncept se objevil ve Švédsku. Místní potravinová značka Felix nedávno otevřela „Klimatický obchod“, ve kterém jsou ceny potravin určené podle jejich uhlíkové stopy. Měna užívaná v prodejně je také odvozená od ekvivalentu oxidu uhličitého. Nakupující mohou týdně utratit maximálně 18,9 kg oxidu uhličitého.
Ceny produktů odrážejí zátěž životního prostředí, způsobenou jejich výrobou. Například jídla rostlinného původu mají nižší dopad než produkty živočišné. Čím vyšší emise oxidu uhličitého produkt má, tím bude dražší. The Climate Store je součástí nové iniciativy společnosti Felix, která povzbuzuje své spotřebitele k nákupu více vegetariánských a veganských jídel. Značka také označila své běžné výrobky štítkem „nízký dopad na klima“, aby pomohla zákazníkům při nákupu lépe rozpoznat produkt s menším dopadem.