Alibaba – sofistikovaný ekosystém
Čínský e-commerce obr Alibaba Group je více než e-shop. Jedná se o ekosystém s velmi propracovanými službami jak pro prodejce, tak kupující. Jack Ma vidí budoucnost takto: „Každý se bude moci zapojit do obchodování tak snadno, jako se dnes připojíme k elektřině.“ Samozřejmě po celém světě.
Singles’ Day (Den nezadaných) v živém přenosu
„Double 11“, který byl poprvé představen v roce 2009, je nákupní svátek inspirovaný myšlenkou vytvořit „antivalentýnský“ den: propagační akce a slevy, které přilákají svobodné lidi, aby si udělali radost. V poslední době se stal globálním festivalem, který začíná více než 20 dní před dnem D. Od 20. října mohou spotřebitelé do svých košíků přidávat zlevněné produkty.
V roce 2020 odstartovaly oslavy 11. listopadu v Šanghaji živým vystoupením popové hvězdy Katy Perry, které bylo přenášené na několika livestreamových kanálech Alibaby. Zahájení moderovaly místní hvězdy jako Viya Huang, největší livestreamer internetového obchodu v Číně, nebo pozvané celebrity jako Taylor Swift, Selena Gomez nebo hvězda NBA Earvin „Magic“ Johnson. Podle společnosti Alibaba se na živé přenosy Singles’ Day během týdne mezi 1. a 11. listopadem dívalo kolem 300 milionů uživatelů Taobao.
V roce 2020 mohli obchodníci streamující na Taobao Live využít nejnovější technologii tzv. „virtuální kotvy“ od společnosti Alibaba. Virtuální kotvy byly vyvinuty DAMO, výzkumným a inovačním institutem Alibaby, a umožňují obchodníkům nepřetržité živé vysílání 24 hodin denně a sedm dní v týdnu pomocí umělé inteligence a virtuálních animovaných avatarů.
Logistická divize společnosti Alibaba Cainiao se také zapojila do živého vysílání instalováním kamer na různá přepravní a sběrná místa, aby si spotřebitelé mohli zkontrolovat aktuální stav svých balíčků. A výsledek? Živé přenosy Cainiao si naladilo více než 100 milionů spotřebitelů.
Singles’ Day na Alibabě – jak zvládnout doručovací maraton
Rekordní prodeje během Singles’ Day představují velkou výzvu pro sektor logistiky. Doručování zásilek je základem pro úspěch listopadového festivalu. V roce 2020 překonala divize Cainiao rekord zpracování objednávek – zatímco v roce 2019 jich odbavila 1,88 miliardy, v roce následujícím to bylo už 2,32 miliardy objednávek! Každoročně se 11. 11. ekosystém Alibaby rozrůstá a uvádí nové inovativní technologie pro vylepšení spokojenosti prodejců, značek a zákazníků. Ani tento rok nebyl výjimkou.
Společnost přišla se zbrusu novým modelem robota na automatické doručování XiaomanLV, který byl vyvinut v DAMO. Nový XiaomanLV (v překladu z čínštiny „Malý šikovný oslík“) uveze 50 balíčků a má dojezd 100 km na jedno nabití. Poradí si také bezpečně s dopravou. Robot má do konce roku asistovat v dovážkách na posledním kilometru, jelikož v Číně se denně rozveze více než 200 milionů balíčků.
Buďte jako lídr
Krize kolem covidu-19 vyvolala v Číně celonárodní úsilí vypořádat se s virem. Přispěly k němu i největší obchodní společnosti v Číně. Jako jedna z prvních zareagoval na propuknutí epidemie Alibaba.
Během necelých 48 hodin společnost identifikovala a kvalifikovala výrobní partnery, kteří znovu otevřeli továrny na výrobu roušek a dalších zdravotnických potřeb ve více než 58 městech. Ceny roušek byly regulovány. Dále společnost založila fond finanční pomoci v hodnotě 1 miliardy jüanů pro nákup a agregaci zdravotnického vybavení nejen v Číně, ale také v Evropě a Africe. Alibaba Group přispěla k boji s koronavirem několika způsoby. Společnost vyvinula telemedicínská centra přístupná prostřednictvím aplikací Alipay a Taobao. Využila svůj integrovaný digitální platební systém Alipay k výběru online příspěvků z celé země, přičemž za prvních osm hodin od zahájení vybrala 1 milion dolarů.
Zakladatel Alibaby Jack Ma sám daroval zdravotnické zásoby prostřednictvím své nadace Jack Ma, která dodala 2 miliony roušek po celé Evropě a do Spojených států putovalo 500 000 testovacích zařízení a 1 milion roušek. Kromě toho čínský miliardář daroval zdravotnické potřeby každé zemi v Africe, aby pomohl zabránit rozšíření epidemie po celém kontinentu.
Alibabův nový nákupní festival
Nejen živé vysílání pomáhá Alibaba Group udržet prodeje, ale v době koronavirové krize plánuje společnost zahájit i nový nákupní festival, který by čelil opatrné spotřebě Číňanů. Podle zdrojů agentury Reuters má tento gigant e-commerce dotovat výdaje na dosud nepojmenovaný festival ve výši 1 miliardy jüanů (144 milionů dolarů). Společnost je odpovědná za dvě třetiny veškerého zboží zakoupeného a prodaného po internetu v Číně. Její nákupní festival Singles’ Day přinesl v roce 2019 rekordních 268 miliard jüanů (38,3 miliardy dolarů) v nákupech.
Oznámila to v příspěvku na sociálních médiích na začátku března v reakci na omezení čínských spotřebitelů a přísná karanténní opatření zavedená vládou. Vzhledem k tomu, že platformy pro živé vysílání se staly nástrojem k řešení ekonomického dopadu epidemie covidu-19, může být nákupní festival dalším způsobem, jak čelit hospodářskému dopadu koronakrize.
Alibaba zavádí nové formáty Freshippo
Od svého uvedení na trh v roce 2016 se řetězec Freshippo (také známý jako Hema) rozrostl do 200 obchodů a přeměnil čínské nakupování potravin na mobilní nákupní zážitek s možnostmi doručení do 30 minut. Řetězec zavedl nové formáty obchodů, aby rozšířil svůj dosah a mohl uspokojit požadavky spotřebitelů z měst i venkovských oblastí. Večerky, snídaňové stánky, digitální farmářské trhy, minimarkety… Tyto různé formáty přizpůsobené místním potřebám umožňují společnosti Alibaba přinést nový zážitek z nakupování více segmentům spotřebitelů, ať už se jedná o spotřebitele žijící ve městech, nebo na venkově. Pro všechny tyto obchody používají zákazníci stejnou aplikaci, aplikaci Freshippo.
Pick’n Go se nachází na rušných zastávkách metra a nabízí občerstvení a jídlo s sebou na cesty pro zaneprázdněné obyvatele měst. Zákazníci si objednají jídlo v aplikaci Freshippo a to, jakmile je připraveno, je udržováno v teple ve speciálních uzamčených boxech. Zákazníci obdrží oznámení a poté naskenují QR kód své objednávky, aby si jídlo z boxu vyzvedli. Freshippo F2 se nachází v rušných obchodních čtvrtích a nabízí čerstvá jídla, ovoce a nápoje. Zákazníci platí u samoobslužných stánků nebo si objednávají teplá jídla pomocí aplikace Freshippo a vyzvednou si je ve venkovních boxech.
Marmers’ Markety se nacházejí v obytných čtvrtích na okraji velkoměst a nabízejí moderní alternativu tradičních trhů, kde jsou Číňané zvyklí nakupovat. Čerstvé produkty jsou zde k dispozici ve velkém a platí se digitálně. Oproti tomu minimarkety Freshippo jsou menší obchody s potravinami v městech s nižší životní úrovní, kde nejsou příliš dostupné vysoce kvalitní produkty, a nabízejí doručení pouze v malém okruhu 1,5 km.
V listopadu 2019 Singles’ Day 11. 11. již pojedenácté
Letošní ročník nákupního festivalu Alibaby ukázal větší zaměření na trhy s nižší životní úrovní a na rostoucí střední třídu v oblastech vzdálenějších od čínských metropolí. Tuto vznikající skupinu se Alibaba snažil přilákat nižšími cenami. Navíc vzhledem k tomu, že tato třída často pochází z menších měst nebo venkovských oblastí, je vhodným cílem pro elektronický obchod. A taktika se vyplatila. Výsledky Alibaby ze Singles’ Day 2019 ukazují, že 70 % ze 100 milionů nových aktivních spotřebitelů Alibaby sídlí v menších městech.
Tmall Flagship 2.0 pro lepší odlišení během Singles’ Day
V srpnu 2019 vylepšila společnost Alibaba funkčnost svého online tržiště Tmall. Nové rozhraní pokřtěné Flagship Store 2.0 poskytuje značkám nové sofistikované nástroje pro lepší zobrazení produktů a sdílení jedinečných příběhů. S Flagship Store 2.0 mají značky spoustu možností, jak komunikovat se zákazníky, jako je personalizovaná zákaznická zkušenost založená na individuálních preferencích zákazníků, věrnostní programy, které odměňují spotřebitele za jakoukoli akci prováděnou v obchodě Flagship Store, funkce rozšířené reality pro virtuální zkoušení produktů nebo možnosti click-and-collect.
Estée Lauder například použila Tmall Flagship 2.0 k nabídce zkoušení make-upu pomocí rozšířené reality. L’Oréal Group na novou vlajkovou loď upgradovala několik značek a nabízí funkce virtuálního zkoušení produktů, stejně jako offline informace, personalizovaná doporučení, index interakce fanoušků a další. Díky novým funkcím mají značky možnost upravit své obchody na Tmall a odlišit se během Singles’ Day od konkurence.
Luxusní značky využívají 11. 11. k uvedení nových produktů
Na festivalu 11. 11. byl uveden na trh milion nových produktů
Strategie společnosti Alibaba pro rok 2019 byla o přesvědčování značek, že 11. 11. je perfektním kanálem pro uvedení nových produktů, které odpovídají poptávce spotřebitelů. Čínský gigant spolu se svým inovačním centrem Tmall pomáhá značkám komunikovat se spotřebiteli během 11. 11. a uvedení nových produktů se zdá být úspěšnou volbou.
Značka Valentino připravila před 11. 11. speciální akci s módní přehlídkou, kde byla přední řada plná celebrit. Show byla živě přenášena na Tmall, kde si uživatelé mohli zakoupit kolekci Daydream. Propagace také zahrnovala virtuální prohlídku na stránkách Tmall, při které mohli diváci nahlédnout do prodejny Valentino v Pekingu a přitom nakupovat položky přímo z regálů „kamenno-virtuálního“ obchodu.
I společnost Burberry uvedla na trh novou kolekci exkluzivně pro Tmall, ve které najdeme i klobouk a šálu navržené speciálně pro tuto akci. Položky byly vyprodány během tří hodin. Značka Carven vystavovala nové zimní a jarní produkty. Švýcarský hodinář Vacheron Constantin se spojil se špičkovým módním influencerem z Číny známým pod jménem Mr Bags a společně vydali exkluzivní pásek k hodinkám, který se prodával prostřednictvím nově spuštěného obchodu Net-a-Porter na stránkách Tmall.
Double 11 se stává novým Black Friday
Čínskou nákupní událost si začínají osvojovat i konkurenti Alibaby – propagační akce k Singles’ Day najdete například i na JD.com nebo Pinduoduo. Tento trend přichází také do zámoří a Evropy. Mnoho značek a maloobchodníků se rozhodlo hýčkat své klienty slevami oslavujícími tuto nákupní akci. Například Nike nabídla 20% slevu na určité položky s kódem „SINGLES“ až do půlnoci 11. 11. Uniqlo dalo šanci zákazníkům ušetřit 11. 11. až 50 dolarů a nabízelo dopravu zdarma pro objednávky nad 60 dolarů. Rakuten nabídl propagaci s cashbackem 11 %. Příkladů je mnoho a zdá se, že Double 11 se stal nezbytným nákupním svátkem po celém světě, stejně jako Black Friday nebo Cyber Monday.
11. 11. se dostává do Ruska
Ruští spotřebitelé jsou jednoznačně nejvíce reagujícími zahraničními zákazníky dne Singles’ Day. Chopili se nakupování na čínské e-commerce platformě AliExpress spadající pod Alibabu a stali se jejími nejvěrnějšími klienty na světě. Ruští spotřebitelé se zúčastnili Singles’ Day jako nikdy předtím – dosáhli rekordních útrat. Rusové provedli 30 milionů nákupů a během festivalu utratili 17,2 miliardy rublů (267 milionů dolarů). Rusko je zdaleka nejsilnějším trhem pro AliExpress s téměř 24 % z celkového počtu návštěvníků mimo Čínu. Rekord Double 11 v Rusku v roce 2018 dokazuje, že silný trend akce má stále větší globální dopad.
Obchod AliExpress uvádí 11. 11. v Madridu
Po otevření pop-up obchodu v prodejně El Corte Inglés v roce 2018 otevřel AliExpress v srpnu v Madridu i kamenný obchod v jednom z největších nákupních center v Evropě. Krok Alibaby ve Španělsku není žádným překvapením, protože země je třetím největším zahraničním trhem AliExpressu po USA a Rusku. Obchod AliExpress Plaza – který je první svého druhu v Evropě – nabídl speciální propagační akce oslavující 11. 11. od 9. do 12. listopadu. Aby společnost AliExpress dále rozšířila svůj vliv ve Španělsku, propagovala 11. 11. jako „Festival Mundial de las Compras“.
Jako zahájení festivalu uspořádala společnost slavnostní akci na jednom z hlavních madridských náměstí. Stovky lidí se shromáždily, aby získaly možnost vyhrát ceny a užily si večírek. Účastníci večírku byli lákáni ke stažení aplikace AliExpress, aby poté mohli obdržet pásky s čísly, ze kterých se losovali výherci. Jedenáctého listopadu se spotřebitelé, kteří utratili více než 20 eur na aplikaci AliExpress, mohli zúčastnit soutěže o ceny zahrnující například automobily, chytré telefony, skútry nebo notebooky… Ambice Alibaby vstoupit na evropský trh již není tajemstvím a 11. 11. je nepochybně jeho vstupní bránou.
Pokud se chcete dozvědět více o jednom z technologicky nejpokrokovějších prodejců, ponořte se s námi do pozadí projektu Alibaba a odhalte neuvěřitelnou cestu, kterou společnost a její zakladatel Jacka Ma ušli. Objednejte si zdarma kopii naší knihy „How Alibaba positioned itself as Amazon’s best enemy“ na hcommerce@havasvillage.cz.
Photo/image source: www.alibabagroup.com