Inovace: Jak přilákat zákazníky v době covidové
Evropané mají stále větší obavy z nakupování v kamenných obchodech a prodejci jsou nuceni hledat nové a inovativní způsoby, jak přilákat zákazníky.
70 % britských spotřebitelů
se necítí při nakupování v obchodě dobře
58 % Italů
se od konce karantény vyhýbá návštěvám obchodů
49 % Francouzů
se od konce karantény vyhýbá návštěvám obchodů
Covid-19 nutí tradiční prodejce k inovacím
Kvůli pandemii koronaviru začalo mnoho zákazníků nakupovat potraviny online. Kamenné obchody se proto snaží vylepšit své e-shopy, aby zákazníkům vyšly vstříc. Snahou je také adaptovat se na tento nový trend, který bude pravděpodobně přetrvávat i po skončení pandemie.
Schwarz Group, majitel řetězců Lidl, získal jednu z největších online platforem v Německu, real.de, kde se prodává vše od oblečení až po potraviny.
Prodejce sportovních potřeb Decathlon představil v Belgii nový koncept s názvem Decamobile. Jedná se o přestavěný dodávkový vůz, který nyní slouží jako prodejní a objednávací místo.
Zákazníci v Antverpách měli možnost si v Decamobilu vyzkoušet různé sportovní vybavení. „Půl milionu obyvatel Antverp se účastnilo našeho výzkumu, který ukazuje, že u 15 % starších lidí je během pandemie méně pravděpodobné, že budou navštěvovat kamenné obchody,“ tvrdí Mathieu Renier ze společnosti Decathlon. „Žádali, aby obchody přijely za nimi, tak jsme tady.“
Pracovní tým z Decamobilu bude také pořádat workshopy, během kterých se zákazníci naučí, jak opravovat svá kola. Koncept zavedou i v dalších vlámských obcích.
Podobný koncept dorazil i do Nizozemska, kde se Blokker rozhodl navštěvovat zákazníky ve svém „sousedském autobusu“. Jedná se o autobus, který umožní Blokkeru prodávat své zboží celý den v jakémkoliv nizozemském okresu.
Naplňování požadavků v postcovidové společnosti
Francouzská pobočka společnosti Decathlon se pozastavila rovněž nad otázkou jízdy autobusem, která u řady lidí vyvolává obavy z možného přenosu viru.
Společnost Decathlon představila nový projekt „Decathlon Rent“, krátkodobé předplatné pro půjčování kol bez jakýchkoliv závazků. Princip je jednoduchý. Uživatelé si mohou zapůjčit kolo s předplatným za 15 eur měsíčně. Předplatné se dá kdykoliv zrušit na webových stránkách Decathlonu. Zapůjčené kolo je navíc pojištěné proti krádežím a poruchám.
Analýza firmy IFOP dle vyhledávaných termínů na největší online obchodní platformě ve Francii Leboncoin ukázala, že poptávka po kolech stoupá. Půjčovna kol od společnosti Decathlon bude nejprve testována v Paříži a Lyonu, a pokud si povede dobře, rozšíří se po celé Francii.
Nová partnerství řeší nárůst poptávek po e-shopech s potravinami
Online rozvoz jídla dohnal tradiční prodej a stal se klíčovým zdrojem příjmu během pandemie. Krize podnítila vznik nového typu partnerství mezi tradičními maloobchody a kdysi konkurenčními start-upy, jako jsou Deliveroo, UberEats, JustEat nebo Glovo, specializovanými na dovážky z restaurací.
Dodávka potravin prostřednictvím těchto platforem se stala nejlepším řešením pro mnoho supermarketů, které se potýkaly s dosud neznámou poptávkou po e-shopech s potravinami.
Podle společnosti Uber Eats se dovoz potravin prostřednictvím jejich platformy v porovnání s únorem zvýšil v březnu o 59 % napříč Evropou, kdy se státy uzavřely do lockdownů při boji s koronavirem.
Ve Francii uzavřela společnost Uber Eats partnerství s jedním z největších supermarketů v celé zemi, společností Carrefour. Cílem je pomoci Pařížanům, aby k nim potraviny, toaletní potřeby a čisticí prostředky doputovaly v průměrné dodací lhůtě do 30 minut.
Ve Velké Británii se společnost Deliveroo spojila s Aldi, Marks & Spencer, Co-Op, Morrisons a McColl’s, zatímco ve Francii s Monop a řetězcem pařížských večerek Franprix. V Polsku poskytuje diskontní prodejna Biedronka potraviny ve spolupráci se společností Glovo, stejně jako španělský Dia Supermarket.
Ve Velké Británii začalo Aldi s Deliveroo nabízet 30minutovou doručovací službu. Řetězec supermarketů, který nikdy předtím potraviny po internetu nedistribuoval, umožňuje zákazníkům nakupovat potraviny ze seznamu 150 položek v aplikaci Deliveroo a balíček si nechat doručit do 30 minut.
WhatsApp zavádí platební službu
Po obrovském úspěchu s aplikací, která pomáhá udržovat kontakty s rodinou a přáteli, spustila společnost WhatsApp v Brazílii svou vlastní platební službu.
WhatsApp, spadající pod Facebook, v polovině června oznámil, že bude spouštět aplikaci WhatsApp Pay v Brazílii, na druhém největším trhu po Indii. Tím umožní Brazilcům posílat a přijímat platby prostřednictvím své aplikace, kterou propojí s účtem WhatsApp a svou platební kartou Visa nebo Mastercard.
Pandemie donutila značky a jejich zákazníky hledat způsoby, jak bezpečně platit v obchodech. Bezkontaktní platby tak získaly nebývalou pozornost. Zdá se, že tento trend bude pokračovat i v příštích měsících.