Nejnovější trend v retailu – nakupovatelný obsah
Fráze roku 2021 bude v retailu nepochybně shoppable content, tedy nakupovatelný obsah. Přestože můžeme prostřednictvím sociálních sítí nakupovat již několik let, tento relativně nový prodejní kanál v sobě stále skrývá velký potenciál.
V roce 2020 vyvinuly všechny hlavní platformy včetně Pinterestu, Snapchatu, Facebooku, TikToku a Instagramu nástroje k přímému nakupování prostřednictvím obsahu a neustále pracují na tom, aby byly tyto nástroje stále společenštější a hravější.
Další vývoj tohoto typu obsahu v příspěvcích na sociálních médiích je pro svět obchodu skvělou zprávou. Umožňuje značkám usnadnit zákazníkovi jeho nákupní cestu a zároveň na něj pomocí obsahu příspěvku cíleně zaměřit produkt, což povede k úspěšnější konverzi.
Příspěvky s obsahem zprostředkujícím nákup zároveň znamenají i data, která maloobchodníci využijí ke zlepšování svých strategií na sociálních sítích a na jejichž základě vytvoří predikce, které jim pomohou získat nové zákazníky.
IKEA × Pinterest
IKEA zdigitalizovala svůj ikonický katalog. Společnost se rozhodla jej umístit na Pinterest a vytvořila nástěnky, na kterých uživatelé hledají inspiraci a nakupují. Všechny piny na nástěnce odkazují uživatele na produkty a katalogy na webových stránkách IKEA, aby mohli zákazníci snadno produkty najít a rovnou si je koupit. Přesun z tištěných katalogů na digitální umožňuje personalizovanější vztah s jednotlivými uživateli a pomáhá společnosti IKEA ve sběru informací o zájmech a preferencích svých zákazníků.
Kroger × TikTok
Největší potravinový řetězec v Americe Kroger byl jedním z prvních obchodníků, kteří rozjeli kampaň na TikToku s nakupovatelným obsahem.
S blížícím se začátkem školního roku 2019 hledala společnost Kroger způsoby, jak se zviditelnit u své hlavní cílové skupiny: generace Z. Kroger se chtěl stát nejlepším místem pro nakupování nejen skvělého jídla, ale i studentského vybavení na koleje.
Aby toho společnost docílila, využila funkci „Hashtag Challenge Plus“ na TikToku a vytvořila výzvu, ve které studenti předváděli své vyzdobené pokoje na kolejích. Kliknutí na sponzorovaný hashtag přesměrovalo uživatele do odděleného okénka, kde se jim zobrazily všechny produkty značky Kroger a odkazy, přes které je mohli koupit.
Adidas × Snapchat
Nejenže společnost Adidas použila platformu Snapchat k vytvoření obsahu zprostředkujícího nákup, ale také zvýšila laťku vytvořením herního obsahu zprostředkujícího nákup přímo v aplikaci. Společnost Adidas a maloobchod se sportovním zbožím Dick’s Sporting Goods společně vytvořily první videohru na Snapchatu, která uživatelům umožnila přímo ve hře nakupovat produkty, které v ní viděli. Dick’s Sporting Goods není jediným maloobchodem se sportovním zbožím, který využívá nákupních funkcí na Snapchatu.
Jeho největší konkurent Nike sponzoroval jako součást své kampaně s americkým ženským národním fotbalovým týmem aplikaci Snapchat Lens určenou pro nákup oblečení.
NBC Universal × Lacoste
Měnící se spotřebitelské zvyky ovlivňují maloobchodníky a mediální společnosti při hledání zdroje příjmů nad rámec tradičního prodeje z reklam. Na loňském Roland Garros společnost NBC Universal společně s Lacoste jako hlavním sponzorem představila televizní reklamy s obsahem zprostředkujícím nákup.
Koncept obsahu zprostředkujícího nákup v televizní reklamě spočíval v QR kódech naspodu obrazovky. Iniciativa následovala trend „nakupujte, co vidíte“, který v současné době posílil vývoj obrazového vyhledávání.