Zapomeňte na lokální zboží, novým trendem je hyperlokálnost
Internet slaví 30 let existence a díky stále rychlejší globalizaci společnosti se zdá, že jsme vstoupili do éry tzv. hyperlokálnosti. Tento trend každým rokem sílí a ani rok 2020 nebyl výjimkou.
Zákazníci si stále více uvědomují negativní dopady globalizované ekonomiky na životní prostředí. Začali proto přehodnocovat své spotřebitelské návyky, respektive odmítat jednoduché a rychlé konzumní zboží. Právě nákup místního, tedy hyperlokálního zboží představuje způsob, jak reagovat na tuto globální ekologickou krizi.
Zákazníci se snaží přesvědčit značky a maloobchodní prodejce, aby přehodnotili své prodejní strategie a zaměřili se spíše na lokální pojetí celého dodavatelského řetězce. Počínaje místní výrobou produktů, přizpůsobení se místním komunitám a v neposlední řadě také tím, že vsadí na lokální distribuční centra.
Vertikální farmy v obchodech
Hyperlokální koncept je charakteristický místní výrobou zboží. Aby bylo naplněno očekávání zákazníků, kteří chtějí častěji nakupovat místní suroviny, prodejci se začali spojovat se start-upy s cílem rozvoje tzv. vertikální farmy přímo v obchodech.
Společnost Infarm, která byla založena v roce 2013 v Berlíně, uzavřela partnerství s řadou evropských maloobchodních prodejců s potravinami, včetně společností Amazon Fresh, Metro, Edeka, Migros, Casino, Auchan a Intermarché, aby do svých prodejen instalovali právě vnitřní vertikální farmy.
H&M Mitte Garten Berlín
Jedna z největších módních značek na světě H&M otevřela v německém Berlíně svou první hyperlokální prodejnu. Zde nabízí kromě dámského oblečení ze svého sortimentu H&M také řadu vybraných externích berlínských značek. Jedná se o pokrokový koncept podporující lokální návrháře, který zároveň pomáhá tomuto švédskému řetězci se plně začlenit do moderní berlínské komunity.
eBay ve Wolverhamptonu
V rámci programu „Retail Revival“ podpořila společnost eBay 40 maloobchodníků v okolí města Wolverhampton ve Velké Británii. Úplně poprvé se společnost eBay zapojila do fyzického prodeje prostřednictvím konceptu „Home Grown“. Každý týden představovala nové skupiny nezávislých internetových prodejců a dávala jim možnost vyzkoušet si prodej svého zboží přímo na místě, fyzicky. Daný program pomáhá místním podnikům přejít z kamenných prodejen do světa internetového obchodu. Snahou je vytvořit z eBay platformu podporující prodej zboží drobných podnikatelů, přestože je eBay často považován za platformu, která tyto maloobchodní prodejce spíše zastiňuje.
Malá lokální distribuční centra
Hyperlokální přístup ovšem zahrnuje také změny ve způsobu, jakým maloobchodní prodejci získávají zboží. Mnoho z nich totiž nakupuje zboží online z obrovských skladů. Aktuálním trendem je vytvořit distribuční centra, která budou dodávat zboží mnohem rychleji a pouze z lokálního dosahu. Výsledkem pak budou menší městské sklady, které samostatně vyřídí online objednávky.
Tato lokální distribuční centra již využívají například maloobchodní giganti, jako je Walmart nebo Target, jelikož potřebují rychle plnit poptávku zákazníků a zároveň tím snižují ekologickou stopu z přepravy.