Ilife: Vnímání a očekávání týkající se technologií


Šli byste na rande s robotem?


Sdílejte:

S každým dalším rokem se technologický pokrok stále více přibližuje božským dimenzím – umožňuje lidem hýbat se, komunikovat a léčit nemoci způsobem, jaký byl dříve nepředstavitelný. Budou vznikat nové technologie a aplikace a my se musíme ptát, jak se budeme schopni vyrovnat s důsledky jejich síly.

V této studii, do které se zapojilo 12 168 mužů a žen ze 32 zemí světa, zkoumal Havas náš současný vztah k technologiím, naše naděje a obavy týkající se umělé inteligence a naši ochotu obětovat soukromí výkonu. Studie odhalila, že zatímco většina z nás miluje pohodlí a možnosti, které nám přinášejí naše nové technologické hračky a nástroje, máme také obavy z důsledků naší rostoucí závislosti na nich a máme strach, že možná nebudeme schopni zvládnout to, co přinese budoucnost. Naše nové technologie nám šetří čas, ale také nás o něj okrádají, pomáhají nám budovat komunity, ale také je rozbíjejí, zvyšují naši bezpečnost, ale jsou také bezpečnostní hrozbou.


Krátký souhrn:

V dnešní době jsme všichni více či méně závislí na digitálních technologiích. Když se podíváme na více než 12 000 respondentů, kteří se zapojili do našeho nejnovějšího výzkumu, 95 % prozumentů a 87 % běžné populace říká, že vlastní chytrý telefon. A 6 z 10 připouští, že kromě doby, kdy telefon nabíjejí, ho mají vždy na dosah. V této studii jsme se věnovali napětí, které přinášejí nové technologie, včetně obav o soukromí a dopadu inteligentních strojů.


Mezi klíčová zjištění patří:

Pro každého pátého mileniála vítězí virtuální svět nad realitou. Většina z nás dnes žije ve dvou světech – žijeme naše „skutečné“ životy na planetě Zemi a pak také naše virtuální životy, které jsme vytvořili online – a tyto dva světy se čím dál více střetávají: více jak čtvrtina dotazovaných mileniálů tvrdí, že jsou deprimovaní či nešťastní ze svého vlastního života, když jej srovnají se idealizovanými životy, které vidí na internetu. A zhruba každý pátý dává přednost tomu, kým je na sociálních sítích, před svým skutečným já. Nastane doba, kdy se přitažlivost světa a našich alter eg, která jsme si pečlivě vytvořili online, pro nás stane cennější – a dokonce možná skutečnější – než naše reálná těla z masa a krve?

Hranice mezi naším životem spotřebitele a naším soukromým životem se narušuje. Dveře do našeho bytu představují již tradičně fyzickou a symbolickou hranici, které chrání naše soukromé životy před pohledy z venčí. To se ale změní, až spotřebitelé dají značkám virtuální klíče od svých domovů a pozvou si je domů, aby jim doplňovaly ledničky a dodávaly další zboží v době, kdy nebudou doma. Drony a další nové technologie dovolí, aby naše domy a možná i interiéry našich bytů byly oskenovány a značky nám následně budou moci posílat své nabídky (přáli byste si nový zahradní nábytek?). Bezpečnost a ochrana soukromí se staly měnou, kterou je stále více lidí ochotno platit za pohodlí a zábavu.

Lidé 2.0 budou línější a hloupější. Vztah lidí k umělé inteligenci (AI) je dlouhodobě komplikovaný. Sníme o pohodlí, které by nám přinesli roboti pečující o naši domácnost, a zároveň hltáme dystopické příběhy, ve kterých se roboti vzbouří. Naše studie odhaluje, že se ani tak nebojíme robotů jako našeho vlastního nízkého já. Způsobí nakonec umělá inteligence, že budou lidé línějšími a méně schopní samostatně řešit své problémy? Většina našeho globálního vzorku se domnívá, že přesně to se stane.

Musíme si pomáhat. Komunity, do kterých patříme v internetovém světě, se pro nás staly prostorem, ve kterém se utvrzujeme ve svých názorech a které nás chrání před zprávami a názory, které se neshodují s naším světonázorem. Tento stav se bude ještě zhoršovat, jak budou lidé stále více spoléhat na sociální sítě jako na zdroj informací o světě, což už dnes činí většina prozumentů a mileniálů. Téměř polovina našich globálních respondentů souhlasí s tím, že sociální sítě jsou ničivou silou a snižují schopnost svých uživatelů kriticky myslet.

Nevyhnutelná budoucí ztráta soukromí nás děsí. Většina z nás miluje technologie, a přesto toto nadšení doprovází strach a nejistota pramenících z úniku dat a nelegálního sledování našich aktivit. Zhruba dvě třetiny globálního vzorku věří, že se blíží doba, kdy již nebude možné uchovat naše osobní údaje v bezpečí. Budou značky schopné dodávat digitální produkty a služby, které budou v uživatelích vyvolávat nejen nadšení, ale také důvěru?


Prosumer Report

Prosumer Reports je řada publikací agentury Havas. Cílem je sdílet s veřejností informace a postřehy, včetně individuálních výzkumů, přes síť vlastních agentur a klientských společností. Zprávu s českými údaji najdete v příloze e-mailu.

Pro více informací se podívejte sem.


Sdílejte:
Meaningful Difference

Budoucnost e-commerce

Prosumer report
Meaningful Difference

Vyřeší technologické společnosti světové problémy?

Prosumer report
Meaningful Difference

Češi jsou v oblasti zdraví mimořádně nedůvěřiví

Prosumer report
Meaningful Difference

Budoucnost stárnutí

Prosumer report
Meaningful Difference

Havas podpořil podnikavé studenty

Meaningful Difference

Jakou roli hraje sport v našich životech?

Prosumer report

Zadejte např. "Havas Prague" a hledejte ve výsledcích.
Stiskněte klávesu Enter pro vyhledávání