Zákazník ve střetu zájmů


Nakupování a spotřebu má čím dál víc lidí spojené se zvláštním mixem pocitů, leckdy protichůdných. Tak by se daly ve zkratce shrnout výsledky globální studie Havas Prosumer Report, tentokrát zaměřené na retail.


Sdílejte:

Pro lepší rozlišení současných a budoucích trendů Prosumer Reporty pracují se skupinou zvanou prozumenti (prosumers). Tito aktivní a informovaní muži a ženy jsou dnes hlavními influencery a hnací silou trhu. Zjednodušeně řečeno jsou to spotřebitelé, kteří jsou o několik kroků před většinovou společností, a jejich postoje tak slouží jako dobré vodítko pro značky.

Ukazuje se, že tito zákazníci nikdy nebyli tak schizofrenní a rozpolcení mezi spotřebou a odpovědností. Začínají si uvědomovat, že vracení lahví od piva a třídění kelímků od jogurtů asi planetu úplně nezachrání v situaci, kdy domácnosti vyhodí přes 60 % potravin a jen v Česku se ročně vyprodukuje 28 milionů tun odpadu.

Řešení už teď vidí téměř tři čtvrtiny českých prozumentů ve snížení spotřeby, ale 68 % jich zároveň říká, že je nakupování nových věcí činí šťastnými. Zodpovědných nakupujících je u nás tím pádem podobně jako nadprůměrných řidičů (většina se tak vnímá, ale realita je trochu jiná). Jen 16 % přisuzuje odpovědnost za nadměrnou spotřebu sobě, častěji z toho viní zbytek společnosti.

Svoji pozornost tak místo na své chování zaměřují na značky a společnosti, u kterých nakupují a hledají hodnoty, díky nimž by se při nákupu mohli cítit lépe. Jednoduše řečeno chtějí značky s jednoznačně smysluplným dopadem na společnost a odpovědným přístupem. Řada značek se touto cestou vydala, Tesco a Unilever kupříkladu vyhlásily boj proti plýtvání potravinami.

Současná situace v souvislosti s covidem-19 posun firem ke společenské zodpovědnosti razantně umocnila. Značky tak často pomáhaly tam, kde to stát nezvládal, a tím si výrazně zvyšovaly u zákazníků pozitivní vnímání. Příkladem může být kampaň „Zachraň hospodu“, na které se podílelo hned několik pivních značek. Nebo kampaň „Probuďme ekonomiku“, ve které Makro nabízelo svým zákazníkům zvýhodněné balíčky na znovuspuštění provozů a motivovalo lidi, aby znovu vyrazili do svých oblíbených podniků.

Výzkum také poukázal na fakt, že 9 z 10 dotázaných by ocenilo, kdyby zkušenost se značkami byla zábavnější. Tento směr má v rámci offline retailu obrovský potenciál. V kontextu okamžitého doručení z e-shopů a srovnávačů je smysluplný a překvapivý zážitek to, co může tyto značky a prodejny odlišit.

V budoucnu tak uvidíme konverzi prostého místa nákupu na místo, kde se lidé budou moci bavit, setkávat, experimentovat a získávat zážitek za úrovní běžného nákupu.

Například oblečení Levi’s nedávno otevřelo tzv. zážitkový obchod v centru Prahy, údajně největší ve střední a východní Evropě. Centrálním bodem obchodu je Levi’s Tailor Shop s kreativními krejčími, kteří zákazníkům na přání upraví nebo opraví jejich oblíbené starší či nové kousky Levi’s, a dále interaktivní kabinky s obřími LCD displeji pro milovníky sociálních sítí.

Ať už dojde v budoucnu k příklonu k ambientnímu nakupování prostřednictvím chytrých technologií, nebo tvorbou hodnotných zážitků, značky schopné doručit zákazníkům pozitivní hodnoty, společenskou odpovědnost a přínos komunitě budou mít výrazně lepší pozici.

Chcete vědět více? Napište nám na havasprague@havas.com.


Sdílejte:
Meaningful Difference

Budoucnost e-commerce

Prosumer report
Meaningful Difference

Vyřeší technologické společnosti světové problémy?

Prosumer report
Meaningful Difference

Češi jsou v oblasti zdraví mimořádně nedůvěřiví

Prosumer report
Meaningful Difference

Budoucnost stárnutí

Prosumer report
Meaningful Difference

Havas podpořil podnikavé studenty

Meaningful Difference

Jakou roli hraje sport v našich životech?

Prosumer report

Zadejte např. "Havas Prague" a hledejte ve výsledcích.
Stiskněte klávesu Enter pro vyhledávání