Láska v digitálním věku
V nejnovější studii Prosumer Report se Havas zaměřil na téma lásky a zase je to zajímavé čtení. Třeba 80 % prosumerů ve výzkumu tvrdí, že věří ve věčnou lásku. Přitom naše milostné cesty v digitálním světě, to je úplně jiná, krutější realita. Jak můžeme zvládnout tenhle nesoulad mezi pohádkovým syndromem a skutečností?
Lidé cítí tlak najít si lásku na celý život a mají z toho emoce jako na houpačce. Hledají něco čím dál víc nedosažitelného a nejsou ochotni se spokojit s ničím jiným, než je ideál vytvořený v pohádkách a romantických filmech. Při pátrání po „tom pravém“ je v sázce hodně a lidé ten úkol berou hodně vážně. Osm z deseti prosumerů je toho názoru, že je lepší být trpělivý a dát si s láskou načas, než se usadit příliš brzy s někým, s kým bychom nemuseli vydržet navždy.
Základem studie je výzkum na téměř 17 500 respondentech starších třinácti let ve 37 zemích. Co dalšího například zjistil?
Čím víc je ve hře, tím větší je hřiště: Internet a digitální aplikace výrazně rozšířily počet potenciálních partnerů, což nám ale nacházení „toho pravého“ vůbec neusnadňuje. Přibližně polovina prosumerů si dokonce myslí, že randění bylo snazší pro předešlé generace.
Z věčné lásky do věčného randění: Touha a tlak najít věčnou lásku vedou k nekončícímu hledání. A digitální svět převrátil způsob hledání v mnoha ohledech:
- v tom, jak hledáme lásku na sociálních médiích: 42 % teenagerů flirtuje na Instagramu;
- v tom, jak používáme aplikace pro zvýšení našich šancí objevit lásku: 67 % prosumerů se shoduje, že seznamovací aplikace jsou užitečné pro hledání partnerů mezi podobně smýšlejícími lidmi;
- v tom, jak se nám zvyšují nároky na vhodné kandidáty: 64 % prosumerů tvrdí, že kvůli seznamovacím aplikacím jsou lidé více vybíraví v tom, s kým na schůzku půjdou a s kým ne;
- a v tom, jak jsme vždy pod tlakem najít si někoho lepšího: 39 % prosumerů přiznává, že i když ve vztahu jsou, občas přemýšlejí, zdali by si mohli najít lepšího partnera.
Sexuální mašiny: Lidé začali být posedlí svými sexuálními výkony a úzkostlivě sledují, jestli naplňují očekávání svého sexuálního partnera. Ze sexu se tímto stává „sport“, na který jsou lidé ochotní trénovat. Víc než čtyři z deseti prosumerů by bylo ochotno svou sexuální aktivitu a výkon monitorovat, aby se mohli zlepšovat.
„Tinderella Syndrome“: Dáváme přednost samotné „hře“ před snahou dosáhnout cíle – víc než třetina prosumerů přiznává, že je víc zajímá, kolik mají na seznamovacích aplikacích propojení, než jestli se s potenciálním partnerem doopravdy sejdou.
Poslouchat své srdce, nebo algoritmus? Čínští prosumeři už dávají přednost vědě před svými instinkty. Nic není bezpečnější než najít lásku pomocí algoritmu – 50 % z nich by důvěřovalo algoritmu, aby našel jejich spřízněnou duši, 56 % věří, že jim umělá inteligence umí spolehlivě sdělit, jestli jsou doopravdy zamilovaní a jestli má jejich vztah budoucnost, a 57 % by si přálo seznamovací aplikace, které umí analyzovat, jak se k sobě dva lidé hodí pomocí DNA.
Láska ve světě: hra lásky se na různých místech po světě výrazně liší. Zatímco například Francouzi stále dají na náhodu (70 % věří, že na svou lásku náhodně narazí), jinde spoléhají na rodinu (78 % saudských Arabů důvěřuje s pomocí výběru partnera svým rodinám).
Podrobnější výsledky naleznete v prezentaci:
Poznámka:
Pro lepší identifikaci současných a budoucích trendů Prosumer Reporty pracují s termínem prosumeři (prozumenti). Tito aktivní a informovaní muži a ženy jsou dnes hlavními influencery a hnací silou trhu. Jejich význam spočívá v tom, že kromě ekonomického vlivu mají také vliv na výběr značek a chování druhých lidí. Zjednodušeně řečeno, to, co prozumenti dělají dnes, budou většinoví spotřebitelé s velkou pravděpodobností dělat za 6 až 18 měsíců.